10okt2016

Op woensdag 9 november om 20:00u is er weer de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van Taba. Een half uur eerder starten we met de Taba voetbalquiz. Dit jaar vooral over leuke wetedingetjes uit de jaren 30, onze oprichtingsjaren.

Taba voetbalquiz

Tot aan de algemene ledenvergadering op woensdag 9 november a.s. plaatsen we wekelijks een aantal vragen over de vroegste historie van Taba. Nog heel erg uit de tijd van onze oprichters, gasten die werk­zaam waren in de Tabakshandel, begin jaren 30.

Voor aanvang van de vergadering zal de winnaar van deze quiz worden bepaald. Want, de winnaar is: degene die op de vergadering aanwezig is en de meeste vragen goed heeft.

Op 9 november zetten we de vragen op de beamer om half acht! De vragen worden ter plekke beantwoord, maar iedereen kan zich voorbereiden. De prijs is voor een team naar keuze: Surinaams broodje van Mildred, inclusief drankje voor alle spelers.

Vraag 1

In 1938 viert Taba haar 2e kampioenschap in de Amsterdamse voetbalbond. Ter ere hiervan wordt een feest georganiseerd in gebouw Frascati aan de Oude Zijdse Voorburgwal 304. Kaarten kunnen worden gekocht op het adres Nes 78. Dit pand bestaat niet meer tegenwoordig, maar zat schuin tegenover de Stadsbank van Lening, deels aan de Wijde Lombart­steeg. Zie hieronder de aankondiging in Sportweek en een foto van het pand Nes 78 (jaren 30). Het pand aan de Nes is in bezit van of wordt gehuurd door Pieter de Jongh. Zijn zoon Nicolaas de Jongh is jaren­lang wedstrijdsecretaris van Taba.

Wat voor werkzaamheden vinden in het pand plaats?

1. Administratiekantoor
2. Kruierij
3. Veilbedrijf
4. Proeverij

Tip: het precieze antwoord kun je vinden in het Gemeente Archief Amsterdam.

Vraag 2

Voor zover bekend heeft Taba op drie locaties gevoetbald. Dat is nog niet helemaal duidelijk. Het huidige complex op sportpark Drieburg werd precies 40 jaar geleden betrokken. Vanaf einde 2e wereldoorlog, of iets daarna, zaten we op de plek waar nu DVVA zit. Drieburg was een pas aangelegd sportcomplex (zie plaatje links hieronder). Wij zaten op veld 5 en hadden uitwijk op veld 6. Later daar veel meer over. In de jaren 30 zaten we ergens waar niemand ons bedacht had, zie luchtfoto uit 1938 rechtsonder.

Naast welke club speelden wij onze thuiswedstrijden?

1. Lijnden
2. De Meteoor
3. Wilhelmina Vooruit
4. SDW

Tip: gebruik de site www.delpher.nl. Gebruik de naam van de locatie die je hebt herkend, en je krijgt maar een heel klein aantal hints.

Vraag 3

Hier het team dat in 1940 het algemeen kampioenschap van Amsterdam binnenhaalde (jaar van foto is niet precies bekend). Helaas was dat in het eerste bezettingsjaar, toen de NVB al had besloten dat promotie niet mogelijk was. In de jaren 30 droeg het eerste team de geuzennaam Tabakkers, natuurlijk verwijzend naar de tabakshandel waaruit de club voortkwam. Op de foto staan twee spelers die in krantenartikelen in de jaren 30 en begin jaren 40 nog onder hun vaders naam voetbalden. Niet lang geleden is gebleken dat het hier om twee markante Taba spelers ging: Jim Grigoleit (“Jumbo”), die in 1946 bij Ajax ging voetballen en Taba icoon Harry Riemersma.

Onder welke naam speelden Jumbo en Harry respectievelijk de 1940 kampioenswedstrijd?

1. Post en Takes
2. Wijsman en Zeegers
3. Gerritse en Bushoff
4. Van der Ven en de Bruin

Tip: lees het verhaal over Adje Gerritse, of vraag een Taba oud-gediende naar de keeper op de elftalsfoto.

Vraag 4

Eind jaren 30 en begin jaren 40 was Louis Taba’s aanvoerder. Hij werd later voorzitter van Taba en stond in zijn actieve voetbaljaren bekend als een bikkelharde die – als het erop aankwam – de strijd bepaald niet uit de weg ging. Louis kwam niet uit de tabakshoek, maar was werkzaam in de machinefabriek die zijn vader (en grootvader) bezat. Naar Louis’ overgrootvader is een plein vernoemd. De buurt waar dat plein ligt, is na de eeuwwisseling jarenlang op zoek geweest naar een bekend beeld dat Louis of zijn vader na emigratie naar Spanje als aandenken hadden meegenomen.

Hoe heet het plein dat naar de grootvader van aanvoerder Louis is vernoemd?

1. Hendrik Jonkerplein
2. Rembrandtplein
3. Anton de Komplein
4. Thorbeckeplein

Tip: bekijk de foto’s hiernaast en vind uit waar de machinefabriek lag. Machinefabriek is nu deels een squashcentrum. Het beeld ernaast is na een zwerftocht uiteindelijk vanuit Canada, waar de nazaten van Louis terechtkwamen naar Amsterdam teruggekomen.

Vraag 5

Taba kent z’n oorsprong niet alleen in de allereerste jaren vanuit de Tabakshoek, maar ook uit een specifieke buurt in Amsterdam. Dit was ook de buurt van de Blauw-Wit achterban. Rondom 1933 kreeg onderstaande jongen deze nieuwe fiets voor zijn verjaardag. In die crisisjaren, waarin ook veel gelopen werd, een onwaarschijnlijk mooi cadeau. Hij had ‘m nodig ook, om naar Taba toe te fietsen. Best een eind.

Hoe heet deze jongen, en in welke buurt groeide hij op?

1. Flip de Kriek, Centrum
2. Aad Verkaaik, Oud-Zuid
3. Jim Grigoleit, Kinkerbuurt
4. Harry Verhaar, Bickerseiland

Tip: hij speelde mee in de eerste wedstrijd van scheidsrechter Leo Horn (zie verhaal Adje Gerritse).

Vraag 6

Taba wordt in de jaren 30 en 40 in krantenartikelen regelmatig genoemd onder haar geuzennaam “Tabakkers”. Hieronder een kort stukje waarin er al vooruitgelopen wordt op het 2e kampioenschap in de jaren 30 (zie ook vraag 1). Adje Gerritse komt na een succesvol 5 jarig verblijf bij Alcmaria Victrix pas het seizoen erop weer terug. Een mogelijke reden is dat zijn zwager bij Taba speelt. In een elftalopstelling uit oktober 1938 zie je hem genoemd staan. Zie ook trouwfoto van Adje en Antje in 1938. Saillant detail: Willem Takes, jarenlang secretaris van Taba, trouwt met Antje nadat zij en Adje uit elkaar zijn.

Wie was de zwager van Adje Gerritse?

1. Lot Post
2. Chris de Haas
3. Louis Jonker
4. Harry Riemersma (Zeegers)

Tip: lees het verhaal over Adje Gerritse.

Vraag 7

Taba wordt in 1940 kampioen van de Amsterdamse Voetbalbond. Het lijkt het gedroomde begin van een KNVB-start. Er zit waarschijnlijk aardig wat geld in de club en de talenten laten zich gelden. Helaas, de NVB (voorloper van de KNVB) stelt een zogenaamde noodcompetitie in. Dit houdt in dat er in het bezettingsjaar doorgevoetbald wordt, maar door de vele gemobiliseerden die soms niet kunnen voetballen, of soms bij een andere club, er geen promotie of degradatie mogelijk is. We zullen in volgende verhalen zien dat ook Taba, net als bijna alle andere clubs, tijdens de oorlog doorvoetbalt. Wel gemankeerd, omdat zeker de jongelingen te werk worden gesteld. Deze vraag gaat eigenlijk helemaal niet over die tijd, maar over de mede-winnaars van het AVB kampioenschap.

Wat zijn de voluit gespelde namen van TDW (winnaar 1949), ABIM (winnaar 1941) en ASVK (winnaar 1938)?

1. Trainen Doet Winnen, Alleen Begon Ik Moe en Amsterdamse Sport Vereniging Keilhaven
2. Trainen Doet Winnen, Alleen Begon Ik Moe en Amsterdamse Sport Vereniging Kattenburg
3. Trainen Door Weren, Alleen Begon Ik Moe en Amsterdamse Sport Vereniging Keilhaven
4. Trainen Doet Winnen, Alle Begin Is Moeilijk en Amsterdamse Sport Vereniging Kattenburg

Tip: zoek clubs in: http://resources.huygens.knaw.nl/

Vraag 8

Taba wordt in haar eerste 25 jaar vijf maal kampioen en degradeert in de tussentijds één maal. Een feest in het kampioensjaar 1955 wordt gegeven in de Brakke Grond (zie uitnodiging hieronder). Eindelijk promoveert Taba van de Amsterdamse Voetbal Bond naar de KNVB – iets dat in 1940 had moeten gebeuren. De Brakke Grond diende in de hoogtijdagen van de tabakshandel in Amsterdam ook als veilingshuis, net als bijvoorbeeld Frascati. Taba bestaat al lang niet meer alleen uit Tabakkers, maar verloochent zijn roots niet. De Brakke Grond, op oude locatie, zit schuin tegenover de Nes 78 (zie vraag 1). Een eerder kampioenschap wordt ook al op dezelfde plek gevierd. Nicolaas de Jongh is nog steeds wedstrijdsecretaris en Willem Takes heeft als secretaris al enige tijd zijn positie ingenomen. Zie adresboekje uit 1954.

In welke jaren behaalde Taba haar eerste vijf kampioenschappen?

1. 1935, 1938, 1939, 1940 en 1955
2. 1936, 1938, 1940, 1945 en 1955
3. 1937, 1938, 1940, 1952 en 1955
4. 1938, 1942, 1942, 1952 en 1955

Tip: uit de begeleidende teksten in deze quiz kun je logischerwijze de juiste jaren halen

Vraag 9

Maker van deze quiz denkt dat onderstaande foto’s de Taba teams uit respectievelijk … en … zijn:

1. 1955 en 1940
2. 1940 en 1933
3. 1952 en 1933
4. 1955 en 1952

Tip: kijk goed naar alle foto’s die nu uit de jaren 30 en 40 bekend zijn. Probeer personen te herkennen.

Tot ziens op woensdag 9 november 19:30u voor de quiz & 20:00u voor de ALV.

Ergée