18mrt2016
 

Sinds een jaartje sponsort Verhalenfabriek de leukste voetbalclub van Amsterdam en prijkt ons logo prominent langs Veld 1. Dat is wel echt bijzonder hoor, om bij je jongens te kijken en ook af en toe naar die enorme banner. En dan ga je toch ook opscheppen: ‘Ja, wij hebben hier ook een banner hè, daar aan de overkant’ (zo tussen neus en lippen door). ‘O ja, echt!? ‘Wat een leuke naam: Verhalenfabriek, wat is dat dan en wat doen jullie dan?’

De naam is Verhalenfabriek, maar het is meer een rondtrekkende karavaan van leerkrachten-vertellers die teams op basisscholen in Amsterdam e.o. een hart onder de riem te steken, om verhalen in te zetten in de klas.

Bij Verhalenfabriek hebben we een vrij eenvoudige manier ontwikkeld om kinderen hun verhaal te laten vertellen. Door ze vragen te stellen. Eenvoudige vragen, waar iedereen eigenlijk wel een antwoord op heeft. En dat antwoord is dan vaak al een kort verhaal.

En tijdens de lessen gaan we daar met ze aan schaven. Voorkennis activeren door zelf een verhaal te vertellen, als leerkracht. En daardoor leerlingen uit te nodigen hun verhaal ook te vertellen. Daarna op te schrijven, of te tekenen (in een strip). Die strip werkt vervolgens weer als een soort spiekbrief. En daarna het verhaal laten presenteren, voor de klas, met tips & tops van de andere verhalenvertellers, de rest van de groep.

Zulke mooie, eerlijke, bijzondere dingen komen daar uit. Als leerkracht leer je je kinderen zo goed kennen daardoor. Als je dit vanaf het begin van het schooljaar doet, weet je gelijk wat voor talent je in de klas hebt. Zodat je dat de rest van het jaar kunt inzetten voor de hele groep. En kinderen in de basisschoolleeftijd kunnen het heel goed: verhalen vertellen. Maar dan moeten we er wel naar vragen en er tijd voor inruimen op school.

We trainen ook leerkrachten om van dit programma te profiteren in de klas. Wat hier gebeurt is dat je leerlingen vragen stelt. Niet alleen maar zenden, en ze informatie geven waarvan wij vinden dat leerlingen dat moeten weten, kennen en kunnen. Nee, vraag het ze maar. Wat wil jij leren op school? Waarin wil jij je ontwikkelen? En waarom?

Met het Verhalenfabriek-programma komen we ook als last-minute-invallers op scholen. Bij uitval van een leerkracht door ziekte, ADV, tandartsbezoek, bruiloften of partijen, vullen onze invallers de leegte op met een programma vol extra woordenschat, verhalen, liedjes en leuke leesmeters; leerkracht ziek? Geen paniek, bel Verhalenfabriek!

En als je dan zo ’s morgens heel vroeg door stil Amsterdam fietst op weg naar een nieuwe school en een nieuwe klas, dan komt TABA toch ook weer tevoorschijn. Want heel vaak regent het ’s morgens vroeg en kom ik toch droog aan bij de school van bestemming; door de TABA-plu! Mijn trouwe zwart-gele regenscherm, dat het ook heel goed doet als binnenkomer in een nieuwe klas: ‘Juf, speel jij bij TABA?’

Altijd leuk.

Check: www.verhalenfabriek.nl.


Wil je net als Verhalenfabriek Taba sponsoren? Neem gerust een keertje contact op met de sponsorcommisie.

De enige Plu waarmee je met windkracht 6 én regen droog & veilig de hele Slotermeerlaan af kunt fietsen.

359